
How to do BYOB properly
BYOB: Hoe neem ik mijn eigen fles mee naar een restaurant?
Voor veel wijnliefhebbers is het delen van een speciale fles met vrienden in een restaurant een van de leukste dineerervaringen. En op veel plaatsen is dit volkomen acceptabel. Restaurants staan vaak toe dat gasten hun eigen flessen meenemen (BYOB), maar er zijn een paar ongeschreven regels die de ervaring voor iedereen aangenaam maken.
Als je het goed doet, gaat het bij het meenemen van je eigen wijn niet om geld besparen. Het gaat om het verbeteren van de ervaring.
Ja, je kunt je eigen wijn meenemen
Veel restaurants staan toe dat gasten hun eigen flessen meenemen, vooral als de wijn speciaal of uniek is. Dit moet echter altijd gebeuren met respect voor het restaurant, het personeel en het wijnprogramma dat ze hebben opgebouwd.
Een restaurant is niet zomaar een locatie. Het is het huis van iemand anders.
Vraag het altijd eerst
Ga er nooit van uit dat BYOB is toegestaan. Neem altijd van tevoren contact op met het restaurant en vraag of het mogelijk is om een fles mee te nemen.
De meeste restaurants zullen kurkengeld vragen, wat volkomen normaal is. In Europa kun je over het algemeen rekenen op ongeveer:
-
20-50€ per fles in casual of middenklasse restaurants
-
50-100€ per fles in chique restaurants
Deze vergoeding dekt de service, het glaswerk en de gastvrijheid van het restaurant.
Neem de juiste fles mee
Als je een fles meeneemt, geef er dan een betekenis aan.
Kies bij voorkeur een wijn die nog niet op de wijnkaart van het restaurant staat. Het doel is niet om de lijst te omzeilen of geld te besparen, maar om iets unieks aan tafel te brengen, misschien een zeldzame fles uit je eigen kelder of iets met een persoonlijke betekenis.
Respecteer de service
Geef de fles bij aankomst aan het personeel in plaats van hem zelf te openen. Zij zullen de fles goed bewaren, openen en serveren tijdens de maaltijd.
Zelfs als je je eigen wijn meeneemt, geniet je nog steeds van de gastvrijheid en expertise van het restaurant.
Steun het restaurant
Als je van plan bent om meerdere flessen te openen die je zelf hebt meegenomen, is het altijd een goede etiquette om ook minstens één fles van de wijnkaart van het restaurant te bestellen.
Het kost tijd, moeite en passie om een sterk wijnprogramma op te bouwen. Door het te steunen blijven goede restaurants floreren.
De afhaalmaaltijd
BYOB gaat niet over het vermijden van de wijnkaart. Het gaat om het delen van iets speciaals.
Neem flessen mee die bijdragen aan de ervaring, respecteer het restaurant en zijn team en geniet van het moment rond de tafel.
Want wijn is op zijn best bedoeld om te delen. 🍷
Volg ons op Instagram
Ga naar profiel